LICEUL CU PROGRAM SPORTIV "AVRAM IANCU" ZALAU, SALAJ

"Drumul tău spre performanță!"

Situație personal vaccinat la nivelul Liceului cu Program Sportiv "A.Iancu" Zalău_5.11.2021

REZULTATE FINALE CONCURS ADMINISTRATOR FINANCIAR:

 

REZULTATE FINALE CONCURS BIBLIOTECAR:

nr.inregistrare dosar concurs:388/13.04.2021

Rezultat: admis

REZULTATE SELECTIE DOSARE CONCURS ADMINISTRATOR FINANCIAR

../../stream/index.php?cmd=im.thumb&path=%7B0%7D/REZULTATE_SELECTIE_DOSARE_ADMINISTRATOR_FINANCIAR.jpg&u=116681

        REZULTATE SELECTIE DOSARE CONCURS BIBLIOTECAR

  

Liceul cu Program Sportiv “Avram Iancu” Zalau 

 organizează concurs pentru ocuparea unui post de 

 ADMINISTRATOR FINANCIAR DEBUTANT-S

 (norma intreaga, perioada nedeterminata )

                                 DATA SI LOCUL SUSTINERII  PROBELOR DE CONCURS

  • Probă  scrisa si proba practica: 26.04.2021, ora 9,00  respectiv ora 12,00
  • Interviu: 27.04.2021, ora 12

Candidații vor depune dosarele de participare la concurs în perioada 05.04.2021-16.04.2021,  între orele 8,00 – 15,00, la secretariatulLiceului  cu Program Sportiv “Avram Iancu” Zalau, str. Avram Iancu, nr. 38.

                                            DOSARUL DE INSCRIERE LA CONCURS

Pentru înscrierea la concurs, conform art. 6 al Regulamentului - cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcțiilor contractuale și a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice (HG 286/2011, cu modificarile si completările ulterioare prin HG 1027/2014 si HG nr.286/2011), candidaţii vor depune în perioada 05.04.2021 - 16.04.2021 , între orele 8,00-15,00, la secretariatul unităţii de învăţământ, un dosar care va conţine următoarele documente:

               - cerere de înscriere la concurs, adresată directorului școlii;

              - curriculum vitae;

              - copia actului de identitate;

              - copii după actele de studii;

              - copia certificatului de naștere și a actului care atestă schimbarea numelui, dacă este cazul;

              - adeverința medicala care sa ateste starea de sanatate corespunzatoare, eliberata de medicu de familie sau de catre unitatile sanitare abilitate;

              -l adeverinţă privind vechimea in munca, copie dupa carnetul de munca, REVISAL;

              - cazier judiciar;

              - adeverinta de integritate comportamentala eliberata de Inspectoratul de Politie

                 Judetean Salaj- serv.cazier judiciar

CONDIȚII GENERALE DE PARTICIPARE LA CONCURS:

-        Are cetățenie română, cetățenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparținând Spațiului Economic European și cu domiciliul în Romania.

-        Cunoștințe de limba română scris si vorbit.

-        Are vârsta minimă reglementată de prevederile legale.

-        Are capacitatea deplină de exercițiu.

-        Are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată în baza adeverinței medicale, eliberate de medicul de familie sau de unitățile sanitare abilitate.

-        Îndeplinește condițiile de studii și, după caz, de vechime sau alte condiții specifice potrivit cerințelor postului scos la concurs.

-     Nu a fost condamnat/condamnată definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității,contra statului ori a autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție care ar face-o incompatibil/incompatibilă cu exercitarea funcției cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea.

  CONDITII SPECIFICE PENTRU OCUPAREA POSTULUI VACANT, PE PERIOADA  NEDETERMINATA, DE ADMINISTRATOR FINANCIAR

  1. Studii superioare  economice absolvite  cu  diploma de licenta;
  2. Cunostinte de utilizare si operare PC, a programelor de contabilitate
  3. Cunoasterea si aplicarea legislatiei specifice institutiilor bugetare si invatamantului preuniversitar;
  4. Vechime minima in specialitatea studiilor necesare ocuparii postului – 1 an                    

                                      DESFASURAREA CONCURSULUI

        Concursul se va organiza la sediul unitatii si va avea urmatoarele etape :

a)   Selectia dosarelor de inscriere

b)  Proba scrisa si proba practica

c)   Interviul

                                    ETAPELE CONCURSULUI

a)     Selectia dosarelor de inscriere

  In perioada 19.04.2021-21.04.2021 va avea loc selectia dosarelor de concurs de catre comisie.

 Se pot prezenta la urmatoarea etapa numai candidatii ale caror dosare au fost complete si corecte.

Rezultatele selectarii dosarelor de inscriere se afiseaza cu mentiunea “admis” sau “respins “, la sediul unitatii si pe pagina de internet acesteia.  

b)     Proba scrisa si practica

  Prin proba scrisa se testeaza cunostintele teoretice necesare ocuparii postului pentru care se organizeaza concursul

   Subiectele pentru proba scrisa se stabilesc be baza bibliografiei si a tematicii de concurs, astfel incat sa reflecte capacitatea de analiza si sinteza a candidatilor, in concordanta cu nivelul si specificul postului pentru care se organizeaza concursul. Durata probei scrise este de 2 ore

     Proba practica consta in testarea abilitatilor si aptitudinilor practice ale candidatului in vederea ocuparii postului vacant pentru care candideaza. Aceasta se desfasoara pe baza unui plan stabilit de comisia de concurs care va include urmatoarele criterii de evaluare:

       - capacitatea de adaptare;

       - capacitatea de gestionare a situatiilor dificile;

       - indemanare si abilitate in realizarea cerintelor practice;

       - capacitatea de comunicare;

       - capacitatea de gestionare a resurselor alocate pentru desfasurarea probei practice

      Sunt declarati admisi la proba scrisa si practica candidatii care au obtinut minim 50 puncte.

  c)   Interviul

In cadrul interviului se testeaza abilitatile,aptitudinile si motivatia candidatilor

      Proba interviului poate fi susținută numai de acei concurenți care au promovat proba  scrisa si practica cu minim  50 de puncte.

 Interviul se realizează conform planului de interviu întocmit de comisia de concurs în ziua desfășurării acestei probe, pe baza criteriilor de evaluare.

Criterii de evaluare

  • abilități și cunoștințe impuse de funcție
  • capacitatea de analiză și sinteză
  • motivația candidatului
  • comportamentul în situații de criză
  • inițiativă și creativitate

Activitatea prestata de salariat se realizeaza intr-un interval de timp de 8 ore pe zi,respectiv  40 ore pe saptamana.

 

Nr.crt.

Etape concurs

Data

Interval orar

1.

Publicarea anunțului în Monitorul Oficial, site-ul  unitatii,presa locala

Pana in data de 02.04.2021

 

 

2.

Depunerea dosarelor de înscriere

 

   05.04.2021 -16.04.2021

8,00 – 15,00

3.

 Selectia dosarelor și afișarea rezultatelor

 19.04.2021-    21.04.2021

8,00 - 15,00

4.

 Depunerea contestațiilor cu privire la rezultatele probei de selectie  a dosarelor

22.04.2021

10,00 - 12,00

5.

 Afișarea rezultatelor după contestații

23.04.2021

10,00

6.

 Desfășurarea probei scrise si practice

26.04.2021

 9,00-scrisa

12,00-practica

7.

 Rezultatul probei scrise si practice

       26.04.2021

    16,00

 

 8

 Depunerea contestatiilor si afisarea rezultatelor

       27.04.2021

 8,00-11,00

9.

 Interviul

 27.04.2021

12,00

 10

Depunerea si afisarea rezultatelor contestatiilor

       27.04.2021

       16,00

11

 Afișarea rezultatelor finale

28.04.2021

9,00

Tematica concursului 

 - Finanţarea unităţilor de învăţământ 

 - Contabilitatea unităţilor de învăţământ; 

 - Controlul Financiar Preventiv în instituţiile publice; 

 - Salarizarea personalului din unităţile de învăţământ; 

 - Drepturile băneşti ale cadrelor didactice şi elevilor din învăţământul preuniversitar 

  Bibliografie: 

1.LEGEA nr. 82/1991– Legea contabilităţii cu modificările şi completările ulterioare; 

2. ORDINUL nr. 1.917 din 12 decembrie 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publice, Planul de conturi pentru institutiile publice si instrucţiunile de aplicare a acestuia cu modificările şi completările ulterioare; 

3. ORDONANŢA nr. 119 din 31 august 1999 privind auditul intern şi controlul financiar preventiv cu modificările şi completările ulterioare; 

4. LEGEA nr. 273 din 29 iunie 2006  privind finanţele publice locale cu modificările şi completările ulterioare; 

5. LEGEA nr. 500 din 11 iulie 2002 privind finanţele publice cu modificările şi completările ulterioare; 

6. HOTĂRÂREA nr. 841 din 23 octombrie 1995 - privind procedurile de transmitere fara plata si de valorificare a bunurilor apartinand institutiilor publice, cu modificările şi completările ulterioare; 

7. ORDINUL nr. 2.861 din 9 octombrie 2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, cu modificările şi completările ulterioare; 

8. ORDINUL nr. 1.792 din 24 decembrie 2002 cu modificările şi completările ulterioare pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenta şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu modificările şi completările ulterioare; 

9. LEGEA nr. 79 din 8 aprilie 2008 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 81/2003 privind reevaluarea şi amortizarea activelor fixe aflate în patrimoniul instituţiilor publice, cu modificările şi completările ulterioare; 

10. HOTĂRÂREA nr. 2.139 din 30 noiembrie 2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe , cu modificările şi completările ulterioare; 

11. LEGEA nr. 1 din 2011 a Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare 

12. ORDINUL nr. 3471/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe corporabile aflate in patrimonial institutiilor publice, cu modificările şi completările ulterioare; 

13. ORDINUL nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare; 

14. LEGEA nr. 53 / 2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare; 

15. ORDINUL 5079/2016 privind aporbarea Regulamentului cadrude organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, cu modificările şi completările ulterioare; 

16. Ordinul nr. 923/2014 pentru aprobarea Normelor Metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv și a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfășoară activitatea de control financiar preventiv propriu, cu modificările şi completările ulterioare; 

17. Ordinul nr 1139/2015 privind modificarea si completarea ordinului Ministrului Finanțelor 923/2016 pentru aprobarea Normelor Metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv si a Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfășoară activitatea de control financiar preventiv propriu, cu modificările şi completările ulterioare; 

18. Legea 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările şi completările ulterioare; 

19. H.G. nr. 423/2016  Metodologia de alocare a drepturilor de care beneficiază copiii cu CES integrați în învățământul de masă, cu modificările şi completările ulterioare; 

20. Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare; 

21. Ordinul nr 720/2014 pentru aprobarea normelor metodologice privind execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli ale instituțiilor publice cu modificările şi completările ulterioare; 

22. Hotărârea nr1395/2010privind finanțarea unităților de învățământ preuniversitar de stat, finanțate din bugetele locale, cu modificările şi completările ulterioare; 

23. OMFP 517/2016 - proceduri FOREXEBUG, cu modificările și completările ulterioare; 

24. Ordinul nr 629/2009 privind întocmirea şi depunerea situațiilor publice cu modificările şi completările ulterioare;

 

ANUNȚ

CONCURS PENTRU OCUPAREA POSTULUI

PERSONAL DIDACTIC AUXILIAR

BIBLIOTECAR I, STUDII SUPERIOARE, GRADUL II

LA LICEUL CU PROGRAM SPORTIV”AVRAM IANCU”ZALĂU

 

În temeiul art.26 alin.7 din Legea nr. 284/2010 a salarizării unitare a personalului plătit din fonduri publice, art. 91 din Legea educației naționale nr.1/2011, precum și principiilor generale de ocupare a unui post vacant corespunzător funcțiilor contractuale din sectorul bugetar plătit din fonduri publice,

Liceul cu Program Sportiv”Avram Iancu” scoate la concurs:

1 post de BIBLIOTECAR I, STUDII SUPERIOARE, GRADUL II

(normă întreagă, perioadă nedeterminată)

Depunerea dosarelor se face în perioada 30.03.2021 – 15.04.2021, între orele 800 – 1500 la sediul unității.

DATA ȘI LOCUL SUSȚINERII EXAMENULUI

  • Proba scrisă si practica: 22.04.2021, incepand ora 9 00, la sediul unitatii.
  • Interviul : 23.04.2020, ora 9 00, la sediul unitatii

DOSARUL DE ÎNSCRIERE VA CUPRINDE:

a) cerere de înscriere la concurs;

b) copia actului de identitate sau orice alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz: în cazul în care candidatul şi-a schimbat numele, copii după documente care atestă schimbarea numelui – certificat de căsătorie sau dovada schimbării numelui;

c) copiile documentelor care să ateste nivelul studiilor şi ale altor acte care atestă efectuarea unor specializări, precum şi copiile documentelor care atestă îndeplinirea condiţiilor specifice ale postului

d) copia carnetului de muncă conform cu originalul şi fila REVISAL sau, după caz, adeverinţele care atestă vechimea în muncă, în meserie şi/sau în specialitatea studiilor;

e) cazierul judiciar sau o declaraţie pe propria răspundere că nu are antecedente penale care să-l facă incompatibil cu funcţia pentru care candidează; candidatul declarat admis la selecţia dosarelor, care a depus la înscriere o declaraţie pe proprie răspundere că nu are antecedente penale, are obligaţia de a completa dosarul de concurs cu originalul cazierului judiciar, cel mai târziu până la data desfăşurării primei probe de concurs.

f) adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare eliberată cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate. Adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi calitatea acestuia, în formatul standard stabilit de Ministerul Sănătăţii.

g) adeverinţa de integritate comportamentală eliberată de Inspectoratul de Politie Județean Sălaj, Serviciul Cazier Judiciar, Statistică și Evidențe Operative.

h)curriculum vitae;

i)recomandare de la ultimul loc de muncă;

j) adeverinţă/ acte dovedidtoare ce atestă competenţe în operare pe calculator.

CONDIȚII GENERALE

a)  Are cetățenia română, cetățenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparținând Spațiului Economic European și domiciliul în România;

b)      Cunoaște limba română, scris și vorbit;

c)      Are vârsta minimă reglementată de prevederile legale;

d)      Are capacitate deplină de exercițiu;

e)      Are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinței medicale eliberată de medicul de familie sau de unitățile sanitare abilitate;

f)       Îndeplinește condițiile de studii și, după caz, de vechime sau alte condiții specifice potrivit cerințelor postului scos la concurs;

g)      Nu a fost condamnată definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului ori contra autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte  de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care ar face-o incopatibilă cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea.

CONDIȚII SPECIFICE:

Pentru postul de BIBLIOTECAR I (normă întreagă, perioadă nedeterminată).

- Studii superioare în domeniul postului, absolvirea cu examen de diplomă a unei instituţii de învăţământ, secţia de biblioteconomie, sau a altor instituţii de învăţământ ai căror absolvenţi au studiat în timpul şcolarizării disciplinele de profil din domeniul biblioteconomiei;

- Vechime în munca: minim 3 ani

- Competențe de operare pe calculator (Windows, Microsoft Office Word, Excel, Internet, poștă electronică, aplicații Google).

DESFĂȘURAREA CONCURSULUI

Concursul se va organiza la sediul Liceului cu Program Sportiv Avram Iancu” Zalău și constă în 4 etape succesive, după cum urmează:

a)      Selecția dosarelor;

b)      Proba scrisă si proba practica

c)      Interviul.

CONCURSUL CUPRINDE:

a)      Selecția dosarelor de înscriere

În perioada 16-19.04.2021 - are loc selecția dosarelor de concurs şi afişarea rezultatelor de către comisie, pana la ora 13,00.

Eventualele contestații se pot depune la sediul unității  în data  de  20.04.2021, intre orele 9,00 – 15,00 În data de 21.04.2021, ora 1500, se afișează rezultatele finale ale evaluării dosarelor

Se pot prezenta la următoarea etapă numai candidații declarați admiși la selecția dosarelor.

b)     Proba scrisă si  practica:

Data și ora desfășurării probelor: 22.04.2021, incepand cu ora 900 

Candidații vor fi prezenți la sediul unității, cu 15 minute înaintea începerii probei scrise, având asupra lor actul de identitate sau orice alt document care atestă identitatea.

Durata probei scrise este de 2 ore ( 120 minute) de la primirea subiectului.

Proba practica incepe la ora 1100

Afișarea rezultatelor: 22.04.2021 ora  1400

Sunt declarați admiși la proba scrisă si practica candidații care obțin minim 50 puncte la fiecare proba.

Depunerea eventualelor contestații se va face după afișarea rezultatelor.

 Data afișării rezultatelor finale: 22.04.2021, ora 16.

Proba scrisă constă în redactarea unei lucrări și/sau în rezolvarea unor teste grilă.

In cadrul probei practice se testeaza abilitatile si aptitudinile practice ale candidatului in vederea ocuparii postului vacant pentru care candideaza

c)      Interviul

În cadrul interviului se testează abilitatea, aptitudinile și motivația candidaților.

Proba interviului poate fi sustinuta doar de catre acei candidati declarati admisi la proba scrisa si  practica.

Planificarea orară a candidaților va fi afișată până cel târziu în data de 22.04.2021 ora 1630.

Data și ora desfășurării: 23.04.2021, începând cu ora 900.

Afișarea rezultatelor: 23.04.2021.

Depunerea eventualelor contestații se va face după afișarea rezultatelor, în aceeasi zi pana la ora 1300

Rezolvarea și afișarea rezultatelor contestațiilor: 23.04.2021 ora 1400.

Punctajul final se calculează ca media aritmetică a punctajelor obținute la proba scrisă și practica si interviu.

 d) Afișarea rezultatelor finale ale concursului: 23.04.2021, ora 1500.

TEMATICA POST BIBLIOTECAR:

  •  Rolul bibliotecii şcolare:Funcţiile bibliotecii şcolare şi ale bibliotecarului şcolar   
  • Dezvoltarea colecţiilor: Mijloace de completare a colecţiilor.Criterii de dezvoltare a colecţiilor în biblioteca şcolar
  •  Evidenţa colecţiilor: Proceduri de evidenţa publicaţiilor. Primirea publicaţiilor şi introducerea lor în gestiunea bibliotecii  Documente de evidență. Reguli de completare a documentelor de evidență
  •  Catalogarea publicaţiilor:Scopul catalogării publicaţiilor. Tipuri de cataloage. Organizarea cataloagelor 
  • Realizarea fişei bibliografice a cărţii: Zonele ISBD(M). Punctuaţia ISBD(M)
  •  Clasificarea. Cotarea publicaţiilor: Scopul clasificării documentelor. Clasificarea zecimală, universală (clase, subclase, indicii auxiliari).Tabele de autori. Semnul de autor
  •  Organizarea colecţiilor: Organizarea bibliotecii. Aranjarea cărţilor la raft
  •  Gestionarea bibliotecilor: Predarea – primirea unei biblioteci şcolare. Inventarul bibliotecilor. Proceduri şi acte în contabilitate privind inventarierea colecţiilor bibliotecii şcolare
  •  Eliminarea din gestiune a publicaţiilor: Casarea publicaţiilor.Proceduri de casare în biblioteca şcolară
  •  Relaţii cu utilizatorii: Regulamentul intern al bibliotecii școlare și Regulamentul de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar. Serviciul de împrumut. Sală de lectură. Statistica de bibliotecă. Marketingul de bibliotecă.

 BIBLIOGRAFIE POST BIBLIOTECAR:

  • Legea bibliotecilor – Legea nr. 334 din 31 mai 2002,  republicată și actualizată
  • Legea Educației Naționale – Legea nr. 1 /2011 cu modificările și completările ulterioare
  • O.M.E.N.C.S. 5079/ 2016 Regulamentul de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar
  • Fișa postului de bibliotecar O.M.E.C.T.S. nr. 6143/2011
  • Manualul bibliotecarului școlar, Atelier didactic, București, 2003 – Rudeanu Laura
  • Regulament de organizare și funcționare a bibliotecilor școlare și a centrelor de documentare și informare O.M.E.C.T.S. nr. 5556 din 07.10.2011
  • Metodologia de aplicare a normelor I.S.B.D. (M), BCU, ABIR București 1993
  • Anexa nr. 2 la Ordinul MEN nr. 3597/18.06.2014 – București 2014                                                                                             Informații suplimentare la sediul Liceul cu Program Sportiv ,,A.Iancu” Zalău, str.A.Iancu, Nr.38, Telefon: 0260613411

 Criterii transfer consimtit 2021

Film de instruire cu privire la etapa a doua de vaccinare:

https://youtu.be/rVcFhzpy5QQ

Platforma națională de informare cu privire la vaccinarea împotriva COVID-19

https://vaccinare-covid.gov.ro/

 

INVITATIE DE PARTICIPARE pentru achizitia de bunuri-0ct.2020

 

BUGET ALOCAT LICEULUI CU PROGRAM SPORTIV "A.IANCU" ZALĂU

Criterii specifice pentru transfer consimtit intre unitatile de invatamant-2019

EvNat2020 - Flux de lucru unitati scolare

Ordin comun 4267_2020

OMEC_4248_EN

OMEC-OMS 4266-840- suspendare  cursuri si activ. in perioada 2-12.06.2020

Rezultat concurs muncitor calificat

           

               Reabilitarea termică a
Liceului cu Program Sportiv "A.Iancu" Zalău

 GREEN-NEWS

              Acest Green-News se vrea a fi un mijloc de informare şi conştientizare pentru elevi, un ghid al principalelor probleme cu care se confruntă natura. Protejarea mediului  este  fundamentală  în zilele noastre. Trebuie să ne gândim atât la noi, cât şi la nevoile viitoarelor generaţii. Modul  nostru de viaţă pune planeta la încercare. Consumăm tot maimult din resursele naturale şi punem în pericol sistemele de mediu-apa, pamântul, aerul. Acest lucru nu poate continua la nesfârşit, cu atât mai mult cu cât populaţia lumii continuă să crească. Dacă nu ne schimbăm comportamentul acum, viitorul nostru va fi mai puţin sigur şi tot mai mulţi oameni se vor lupta cu resursele naturale din ce în ce mai reduse. Trebuie să trecem neapărat la un consum raţional.  Fie că ne place sau nu, omenirea nu există izolat,ci face parte dintr-un sistem complex alăuri de plante, animale şi alte organisme. O schimbare într-o parte a acestui ecosistem are repercursiuni asupa tuturor celorlalte părţi şi pe măsură ce continuăm să producem schimbări radicale în lumea ce ne înconjoară, viitorul nostru atârnă în balanţă. Adevărul este că, mulţi oameni sunt preocupaţi de situaţia mediului înconjurător dar nu-şi fac probleme când aruncă gunoaiele pe jos sau într-un râu, ori, când lasă luminile aprinse. Aceste lucruri par banale, dar dacă fiecare dintre miliardele de locuitori ai Pământului ar fi atent la aceste lucruri, situaţia degradării mediului s-ar schimba mult.Cu scopul de a-şi aduce o mică contribuţia la protejarea naturii, elevii Liceului cu Program Sportiv “Avram Iancu” din Zalău, s-au implicat în activităţi de protecţia mediului şi dezvoltare durabilă.

                             Prof. Adriana Marian-Liceul cu Program Sportiv “Avram Iancu”Zalău

 

MOTTO:  ,,Dacă vă gândiţi la anul ce va urma,
plantaţi seminţe;
Dacă vă gândiţi la următorii 10 ani,
plantaţi copaci;
Dacă vă gândiţi la 100 de ani de acum înainte, educaţi copiii.”

                                                                      (Proverb chinezesc)

Problemele de ecologie nu mai sunt de domeniul SF-ului de multă vreme. Sunt probleme cu care societatea noastră se confruntă zilnic iar fiecare individ are un rol cât de mic.  Prin "poluare" se înţelege impurificarea mediului înconjurător datorită influenţei omului. Această lucrare doreşte să prezinte cât mai interesant problemele de mediu cu care se confruntă omenirea. Omenirea? E mult spus? În ţara noastră problemele de ecologie au fost şi încă mai sunt tratate cu neseriozitate de marea majoritate a populaţiei.Cum bine au observat biologii, omul este singura fiinţă care îşi distruge mediul în care trăieşte. De ce? Răspunsuri ar fi multe: nepăsarea, lipsa educaţiei, incultura, inconştienţa fac din om cel mai mare inamic natural al planetei. Omul încă nu a învăţat, sau mai bine spus a uitat cum să trăiască în armonie cu natura. Prin urmare, această lucrare de ecologie doreşte să facă educaţie ecologică, îşi propune să treacă de formule socotite câteodată stupide de genul "nu aruncaţi hârtii pe jos" pentru a vă face să realizaţi că zilnic respiraţi gaze de eşapament iar apa de la robinet are prea mult clor. Mediul înconjurător descrie cel mai bine gradul de civilizatie al societăţii în care trăim. Prin urmare, a face un bine naturii, înseamna a face un bine societăţii şi indivizilor ei. Starea mediului înconjurător depinde de fiecare dintre noi, ne afectează în mod direct viaţa şi sănătatea. Să trăim în armonie cu natura - e oare aşa de greu de realizat? Sticla, hârtia, plasticul se pot recicla cu succes, s-a inventat maşina de spălat fără detergenţi, călătoriile cu bicicleta sunt mai sănătoase decât cele cu automobilul iar folosirea transportului în comun reduce poluarea în oraş.                                                         

Viitorul depinde de noi. Dar nouă ne pasă?                                                  

ÎNTREBĂRI?

ŞTIŢI....

  • Care sunt factorii poluării mediului?
  • Care sunt efectele poluării?
  • Cum putem proteja natura?
  • Care sunt plantele şi animalele ocrotite de lege?

ŞI  IAR ÎNTREBĂRI.....

  • Ce înseamnă poluare?
  • Cine poluează mediul înconjurător?
  • Care sunt principalele surse de poluare ale apei, aerului, solului?
  • Cum poate fi redusă poluarea apei, a aerului, a solului?
  • De ce trebuie să ocrotim plantele şi animalele?
  • Ce pot face copiii pentru a ajuta natura?                                                                                                                        În Legea protecţiei mediului, mediul înconjurător este ansamblul de condiţii şi elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul şi subsolul, toate straturile atmosferei, toate materiile organice şi anorganice, precum şi fiinţele vii, sistemele naturale în interacţiune, cuprinzând elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale şi spirituale.

 

 10 sugestii de a reduce risipa de energie:

  1. Dă caloriferele mai încet-reducând temperatura doar cu 10 poţi reduce cheltuielile cu energia ale familiei tale cu 5-10%.
  2. Înlocuieşte ferestrele simple cu unele duble-astfel vei reduce la jumătate pierderea de energie prin ferestre.
  3. Instalează un bun sistem de izolaţie a locuinţei-un mod eficient de a reduce emisiile de CO2 şi de a economisi energie pe termen lung.
  4. Foloseşte becuri economice-acestea consumă mult mai puţin şi pot fi folosite pe o perioadă mai lungă-şi stinge luminile atunci când nu ai nevoie de ele.
  5. Scoate din priză încărcătorul de la telefonul mobil atunci când nu-l foloseşti. Încărcătorul consumă electricitate chiar şi când nu e conectat la telefon.
  6. Gândeşte-te bine înainte de a tipări un document sau un email. Un cetăţean european  foloseşte în jur de 20 kg de hârtie pe lună!
  7. Nu lăsa aparate precum televizorul, casetofonul sau calculatorul în standby-foloseşte butonul “on/off”.
  8. Aşteaptă până când maşina de spălat haine sau vase este plină înante de a o folosi.
  9. Atunci când îţi faci un ceai sau o cafea, fierbe doar cantitatea de apă de care ai nevoie în loc să umpli tot vasul cu apă.
  10. Aşează frigiderul departe de aragaz sau de alte surse de căldură.

 

 

 

 CONCLUZII:

—  Poluarea afectează calitatea vieţii locuitorilor!

—  Ca un bun cetăţean, trebuie să respecţi legile, normele şi valorile mediului înconjurător!

—  Protecţia naturii depinde doar de noi!

—  Este foarte important să se conştientizeze în rândul elevilor fenomenul de poluare şi impactul pe care aceasta îl are asupra vieţii, asupra mediului în general. Astfel, elevii îşi vor putea asuma unele responsabilităţi cu privire la protecţia mediului înconjurător.

—  Noi ne gândim doar la faptul că numai noi existăm şi restul ce compune laolaltă viaţa nu mai contează. Nu suntem conştienţi de faptul că această generaţie se va moşteni, iar dacă noi lăsăm "urme", celorlalţi le va fi greu, aproape imposibil să le şteargă. De aceea este nevoie să ne alăturăm forţele şi să ocrotim pe cât posibil acest mediu în care trăim. E atât de simplu!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„O şcoală a performanţei, o şcoală pregătită  să dea mâna cu viitorul!”
  Ştiri  
  Paula Todoran- cea mai bună clasare din delegaţia României la Campionatul Mondial de Semimaraton  
  2016-03-29 10:56:16  
 

Cea mai bună clasare din delegaţia României la Campionatul Mondial de Semimaraton

 
  Paula Todoran și-a realizat visul  
 

Paula Todoran s-a calificat la Jocurile Olimpice din Brazilia 

                     

 
  Catalin Marian, sportivul anului la LPS Avram Iancu Zalau  
 

Cătălin Marian, sportivul anului la LPS "Avram Iancu" Zalău